Pages

Thursday, January 5, 2012

A.Y.A.H


Salam kawan2 meow
(='v'=)

harap semuanya baik2 shj :D...
hr ni ery nak berkongsi cerita ms ery kecik2 dulu...seingat ery...ayah ery seorg pencinta haiwan juga...knp ery cakap mcm tu? sbb ms kecik dulu byk betul haiwan peliharaan ayah..

kucing
pinjam dr Mr. Google
tp ayah xbeli atau amek kat mn2...kucing2 yg dtg umah sndiri hehe..tp ayah xkurung..ayah bg makan minum mcm kucing2 dia..last2 melekat la kucing tu kat umah..kt pun seronok

ayam katik (serama)
pinjam dr Mr. Google lagi
ayam ni lg la ayah ery ske...sombong giler ko dia ni..hahaha...pastu usik2 betina dia siap dikejarnyer kita..ceh!

ayam hutan
pinjam lagi dr Mr Google...
haaa ayam hutan ni katik gak la mcm ayam serama tp dia becar sket..:) manja dan ada nama cm ery xhengat nama dia apa...nama dia Amin kot...aih mcm2 ayah aku ni..:) ni paling manja ngn ayah..ayah x beli ayah g jerat kat hutan mn ntah..sibuk dia bercerita susah nak tgkap..mn ler ery tau kan..kecik lg..angguk2 jela..

ayam mutiara
haaa kes pinjam je la dr Mr Google..:P
 ayam ni lg lah..bt sakit hati je..bukan apa..ske bertelur kat celah2 semak atau rumput2 tebal..ery adalah tukang mengutip telor2 beliau yer...ayah slu suruh..g cari...adehlah...dhlah ada sekali tu tgu kat montot dia..sbb ery tgk beliau2 ni jns xreti nak jaga telor...dia biar je biawak makan xpun penyek sndiri kn pijak ngn kaki beliau...pastu bunyi bising giler..ery ms kecik xpgl dia ayam mutiara ery pgl dia kongkang..sbb kedengaran bunyi beliau2 ni mcm ...'kongkang...kongkang...' dr jauh..:P

burung terkukur
burung terkukur jawa putih
burung serindit
burung ni lg lah siap ayah bt sangkar besar giler ms tu..yelah ery kan kecik lg...tp rumah burung tu mmg org dewasa leh masuk berjimba2..hikhikhik..tgi pun dh mcm tgi siling umah kt tu...bebas2 la burung2 tu berterbangan...mereka ske berak kat ery ceh! asal masuk umah diorg je mesti kena...dengki la tu! lp knp dulu xteringat nak pakai payung hehe...pepagi je ayah ery mesti bt bunyi mcm ni kat beliau2 ni...'kurrr..kurrr..aaaa..kurrr..kurrr..' ish ayahku ni..cepat ler hntr g skool...lambat dh ni...:)

ayam sabung@laga
ayah ku xler g laga ayam ni tp dia ske ayam ni sbb tegap giler..mmg tegap ler...tgi sm ery je ms tu...takut..beliau ni kalau berlari aku rs mcm beliau pakai kasut but...taji pun besar sgt...hensemmmm....:)

ayam janggut
ayam ni lawak sgh...xde bulu kat kepala dia...terkedik2 berlari..ske kacau..main kejar2...:)

ayam2 ni kalau xsht ery slu nampak ayah bg beliau2 ni makan ubat demam budak kecik yg kaler pink tu...esok dh leh berlari2..sht dah..setahu ery semua ayam2 ayah ni xpnh ery tgk dia bt makan..kalau mati ke ery nmpak dia tanam je...maksdnyer ayah mmg sygkan beliau2 ni...xmakan pun...
mgkin krn sikap ayah ery yg ske sygkan haiwan2 ni smpai ery dh terikut2 kot...ms kecik2 dulu ery mmg rapat ngn ayah..nanes pun pgl ayah hehehe...:P..
ms ayah dlm askar ayah pnh bwk balik sekor anak kucing hutan kot..ntahlah tp sejibik mcm lam gmbr ni..
tp bukan yg pakai bj putih tu..yg tompok2 tu key..hahaha...tp mati sbb dia jilat minyak petrol yg ayah letak kat garaj...urm..dah besar mcm lam gmbr waktu tu...yelah dulu bukan mcm skang ni...simpan haiwan2 liar mmg kena denda wei...nak bela kn ada lesen..dulu angkut bwk balik je..hehehe..umur dia xpnjang...petrol pun dia g jilat...

itu kenangan ms kecik2 la...semua tu mempengaruhi kita sekarang...aku bersyukur krn dilahirkan dlm keluarga yg sygkan haiwan....terima kasih kat ayah aku...sbb dh diajar dr kecik mcm tu...:)


erydcat:
ery sbnrye kalau la 
leh bela haiwan liar...
ery nak bela harimau putih...
cumel! :P

12 comments:

UniMeOw said...

sweetnya~~
mcm fmly uni gak,,ske bela haiwan! dah mcm jabatan haiwan pon ada...haha

kucg,ayam,ayam hutan,burung tekukur,kura2,monyet...

tp yg plg bg kesan kt uni,,,kucing la! yeyyy~~~

ery D cat said...

wah sm lah alaaa bila unimeow tulis haiwan2 tu ery br teringat yg ery terlupa nk tulis tntang ikan...adehlah..ayah ske sgt bela ikan...xpe...next time cite la...:P

meowwmania said...

bestnya kalo dpt bela kcg hutan tu sampai skrg kan..yelah tp umurnya tak panjang


kite pon suka rimau aummm....

*Vivilicious* said...

ayah saya dulu mmg suka bela kucing..dalam gmbr masa kecik..rumah penuh dgn kucing jer..rajin mandikan kucing..heheh skrg ni ayah masih suka jugak layan kucing saya kt rumah..

ery D cat said...

mm: tu lah syg sgt la kan...tp bela smpai skang mesti kn amek lesen sbb kucing utan tu kan haiwan dilindungi...kan ske harimau...harimau putih tu pandai sgt menyelam..:P

V: hehehe bgslah seronok kan ada ahli kuarga yg ada minat sm...

GtHans said...

arwah abah akak pun pencinta haiwan..:)
ahaha..lucu laa panggil kongkang!

ery D cat said...

gthans: hahaha ye la bunyi dia kuat giler..fenin ery...ms kecik2 mn ler tau nama betul dia...pgl je lah kongkang...hikhikhik..ada 4 ekor...kongkang 1 kongkang 2 kongkang 3 dan kongkang 4...:P.....patutlah akak ske kucing2...arwah ayah dh ajar dr kecik...:)

m4rilyn said...

pakcik kita selaku abah kita pun sama gak.memacam dia penah bela...turun kat kita kot kesukaan dia tu :)

hazze ezzah said...

saya pn brsyukur sbb ada sifat sygkn haiwan.mak ckap sy ni ikut sifat nenek.nenek prnah cter kt sy masa tu nenek ada bela lembu n biri2..kucing pn ada...ms dia brsalinkn mak sy dlu,banjir besar..2-3 ekor lembu dihanyutkn depan umah ms tu...nenek sggup mintk org pegi ambik lembu2 n biri2 dia tu n angkut bwak naik ats umah..dlm keadaan pantang cmtu pn,still jaga haiwan2 tu...n skrg,sy ngn nenek slalu sembang psl kucing..ms sy tnjuk gambar Hero tu,nenek sy mrah giler kt tukg buat kt Hero tu...=)

hazze ezzah said...

ayah sy plak x tau knapa...x lekat kalu bela haiwan.dlu dia ada bela brung bayan.x tau dia beli kt mn,tetiba bwak balik umah.tp kesian plak tgk burung tu..dok dlm sgkar sorg2.muka pn mcm sedih je..n last2 ayh wat kputusn lepaskan dia.. x tau mcm mna keadaan dia skrg...huhu...

nurulsulzali said...

abah pon same! asal dtg umah excited nk susukan OGie! kat umah mmg da mcm zoo...sekarang dia bela landak putih lak..hadoih...macam2!! adik bongsu siap amik course sains haiwan upm lg

Chika said...

best nya. mcm2 ada... :)

Post a Comment

 

Copyright © eRy D cAt. Template created by Volverene from Templates Block
lasik surgery new york and cpa website solutions
WP theme by WP Themes Expert