Pages

Wednesday, May 22, 2013

~Selamat Hari Lahir Nini, Ari, Apin & Nano~




Salam kwn2 meow
(=’v’=)

Memula jumpa kamu semua, sedih sgt rasa…hampir bie tak nmpak kamu..yg buat bie sayu bila tgk korang tidur adik beradik lena sgt..seolah2 tidur di tilam empuk..

Dicelah2 kayu dibawah tangga belakang tempat kerja..bie belajar erti kehidupan setiap kali terjumpa anak2 kucing mcm kamu2 semua…

gambar 1st jmpa bebudak ni..

Ms jumpa mata kamu2 ni ada yg leh buka sikit2 ada yg xleh bukak lansung..disebabkan tahi mata dh kering…dan yg bie perasan si nini (dlm gmbar tgh tidur) lnsung xleh bukak mata sbb dh tertutup rapat…dibiarkan lama akan membengkak bernanah…takut2 mata tu nanti dh xleh guna…itupun ms lik rumah lap keluar cairan warna kuning...kalau lmbat...mmg mata tu xleh guna dh..

bebaik...duk ngn bie dulu ekk...

jaga spt biasa, mcm2 kerenah lebih2 si nini hehehe…smpai waktu dh pandai bie harus mencari keluarga baru…tp bie mcm berat hati sbb dh syg sgt…lalu tak iklankan pun sehinggalah seorg kwn ditmpat kerja bertnya…

Dia nak seekor tp bie bagi dua ekor takut dia xde kwn…bg nano dan apin krn korang berdua je yg mesra…si nini dan ari garangnya lain mcm…smpai kehari ni masih lagi gaduh2 dgn si chemot & uning…paham chemot tu jeles sbb selama ni hanya dia je kucing betina lam rumah…bila ada yg baru mulalah cemburu…:D

Lgpun nini ada perangai mengada2..xleh ada meow lain yg baru dtg..mulalah badan mengeras..mulut jerit2 kalau diangkat..pastu xmo makan xmo kencing xmo yakyak..risau pula…jd ambil keputusan jagalah si nini dan ari dirumah ni.

Alhamdulillah..nano dan apin bahagia dirumah keluarga baru…setiap kali dtg jenguk terkinja2 bie tgk beliau2 tu di tepi pagar..badan pun membesar dgn sihat…farah tuan baru beliau siap berpakat adik beradik ikut turn kalau nak belanja nano dan apin makan besar..

terkinja2 ditepi pagar...membuat pelbagai aksi..:P
ni lah bukti yg beliau2 ni dimanjai sgt...tidur pun nak berselimut weh...berbantal..mngada betul lah...ceh!
nano dan anak farah..:)
Mak farah aka nenek juga kepada nano dn apin syg sgt kat beliau2 ni…pandai ambil hati…lega sikit hati bie…kehidupan diorg lebih bermakna…dan skang nak tau tak? Beliau2 tu dah ada anak2…hehehehe…dh kawin…3 ekor tp seekor mati…kata mak farah mampu bela sbb tu dibiarkan beranak sekali…lepas ni baru lah dia akan hantar sunat si nano dan apin…

owh...inilah anak2 nano dan apin, aku tgk dh mcm diorg masa kecik dh, semua katik2 haha..xsilap namanya Alfa dan Tiger!
 ske sgt bie sbb beliau2 disayangi dan semoga keluarga farah dirahmati dan dilimpahkan rezeki...:D

*********************************************************************

nini dan ari tak kurang juga bie syg...walaupun dh ada abang2 meow besar dirumah...ari dan nini bie tak lupa..bie syg sm rata...hehehe..


nini msh garang...xleh selisih dgn chemot mesti bergaduh...erm..sabar jela..time makan je dua2 berbaik..ceh!


ari pun membesar dgn sihat juga...kadang2 bila terpikir balik..panjang umur korang2 ni...ada yg ingat bie beli nini dan ari ni...bila bie kata ambil kat celah kayu2, mereka kata bie tipu...iyelah..cb dulu ada ke yg nak? comot..sakit mata...bila dh comel2 wangi sibuklah kata kita beli la apalah...terpulang..yg penting bie dh rehomekan semua2 yg berada di tmpat bie bekerja...

kejap je ms berlalu..dah setahun dh umur korang...bie doakan korang2 semua semakin sihat, gebu, kacak, jelita dan tomei2 sntiasa bersama bie...cm kdg2 bie terpikir...bila bie sakit2 mcmana lah keadaan korang nanti...harap Tuhan beri kekuatan dan kesihatan untuk bie dpt jaga korang smpai bila2...mmg bie ada mrh2..tapi bie syg...korang tu nakal sgt..bt bie fening je time bie tak sihat...noty la hai...

Selamat Hari Jadi
NANO, APIN, NINI & ARI


bie sayang korang berempat...:)


erydcat:
seronok tgk anak2 bulus
sihat disamping kita dan keluarga baru mereka..




Tuesday, May 21, 2013

KAWAN 3: meow di Jalan Genting Klang


Salam kwn2 meow,

sy mmg suke pergi keje awal2 pg...sbb byk benda boleh buat sementara menunggu 1 jam lg sebelum masuk bekerja..
 
ms yg ada membuatkan hati sy tergerak untuk melalui satu kwsn ni, teringat sbb dulu pergi klinik ctu ternampak seekor kucing tgh mengais2 plastik sampah…sy fikir mgkin ada byk lagi kucing2 terbiar disitu… 
 
Sangkaan sy tepat, melalui kwsn rumah kedai tu mmg byk meow yg menunggu sesiapa shj yg sudi memberi mereka sedikit makanan..

dua ekor adik beradik..berlindung di bawah kereta buruk di lorong belakang deretan kedai...tp ini gmbar semalam, hari ni..hanya yg belang itu shj sy jumpa yg seekor lg tu tiada...moga2 dia baik2 shj...
Sedih memikirkan nasib mereka, sudahlah kurus, badan berkurap, malah ada yg masih kekal luka di badan kerana di curah air panas…sedihnyer sayer…

Tetapi sayer tidak mampu, tidak mampu berdasarkan keadaan, keadaan yg tidak mengizinkan…tiada tempat bg mereka untuk menumpang kasih..tiada ruang untuk memberi keselesaan pd mereka…yg hanya sy mampu berkongsi makanan dan mengusap lembut tanda perkenalan…


Mgkin di dlm hati mereka meletakkan harapan yg tinggi supaya sayer membawa mereka pulang…maafkan sayer meow..sayer TIDAK MAMPU…di atas pelbagai aspek…bukan berkira…tetapi jika berada di tempat sayer anda semua pun akan bt perkara yg sama…

Jika benar2 mampu sayer tidak akan teragak2 untuk membawa pulang, berkongsi kasih dan memberi keselesaan bt mereka..nasib mereka akan menjadi lebih baik..tetapi sayer hnya mampu setakat ini shj…mudah2an ada seorang insan yg sgt mulia hatinya akan merubah nasib mereka2 diluar sana…
bergerak ke hadapan sedikit hari ni terjumpa ibu meow ni tgh mnyusukan anak2 dia yg sebyk 4 ekor..tetapi kehadiran sy membuatkan 4 ekor anak2 dia melarikan diri masuk di bwh kereta buruk di lorong ini...
kehadiran sy membuatkan sekor ibu meow berdesir2...mgkin fikir sy mahu sakitkan dia dan anak2nyer...tetapi bila sy dtg perlahan2 meletak kan makanan..akhirnyer dia dtg...kalau perasan ada seekor anaknyer sedang melihat sayer melalui lubang kecil di longkang belah bawah kiri gambar di ats..perasan tak? si kecil tu...


itu...yg sy bulatkan...sgt comel..4 ekor tu kaler coklat terang...sgt cute..hnya seekor je sempat sy ambil gmbar...tak mengapa esok2 manjalah kamu dgn sayer...:D


Sedih melihat kedalam mata ibu meow ni sebelum saya berlalu pergi, seolah2 dia berkata2 terhadap sayer, terima kasih manusia, kerana singgah sebentar disini…perut sayer yg berbunyi tadi sudah penuh dgn makanan…


Sedih bila mereka makan dgn lahapnyer….mengigil2 menahan lapar, suara pun tidak keluar…disitu shj sudah tau waktu makan mereka bukan spt anak2 bulus kita…oh..sedih sayer…nak menangis kat ctu juga…

Sentiasa berdoa mereka baik2 shj…kalau panjang umur, sy sentiasa diberi kesihatan yg baik2 sy akan gagahkan juga pergi kesana memberi mereka rezeki yg sayer ader…tidak banyak tidak mewah tetapi cukuplah untuk mereka rasa bahagia dan diterima.


erydcat:
moga Tuhan lindungi mereka...

Wednesday, May 15, 2013

~Selamat Hari Guru~


Salam kwn2 meow,

sempena hari guru pd 16 Mei hari ni ery btlah satu entri untuk guru2 kecik guru2 besar di Malaysia ni...hihihi..

sy rs kwn2 lain atau blogger len kalau bt entri pasal hari guru mesti terimbas kembali kenangan2 dizaman persekolahan kan..

ery nak berkongsi yg best2 xdelah sbb ery ms sekolah budak nakal...ery tak bangga tp xtau nak cerita yg mn satu yg best...cuma bila ingatkan kembali zaman tu kadang2 terpikir..kenapalah aku ni nakal sgt...hehehe...tp setiap org ada kisah yg tersendiri kan..
 
ms di sekolah ery ni lebih byk habiskan ms di padang sekolah dari dlm kelas...dlm seminggu pakai uniform sekolah kdg2 2-3 hr je..selainnya lebih pakai baju sukan ke sekolah...senang...xyah tukar2...yelah..kdg2 terdgr pengumuman sebut nama kita...untuk turun ke padang latihan..terpksa tgl kelas...guru yg mengajar jeling2 i...sbb i xhbs dgr suara dia hahahaha...:P

itu dulu..ms badan keding kurus melidi hehehe...sbb ery ketua pasukan hoki sekolah, huh! skang pegang kayu hoki pun tak reti dh gamaknyer...biasanya budak2 sukan ni glemer...betul tak? betul lah..tak caya? tnya memet...hahaha, adik angkat, kakak angkat, abg angkat, tak berapa nak terangkat...dan yg terangkat2 tak pyh cakap..sehari selalu ada surat misteri auwwww!

hahaha itu dulu, zaman giler glemer kehkehkeh :P, sekolah ery ada asrama, tp ery tak duk asrama...budak2 asrama tak sekepala..diorg giler kosa hahaha mesti budak hostel bengang dgr ery cerita ni...ms tu semua jns sukan budak2 asrama je yg pegang...dr ketua pasukan sehinggalah pembuat air sirap hihi...tp bab hoki ni ery dan geng2 yg pegang..ms pemilihan pun ery sesaja buat syarat tp xde seorg pun yg ery ambil jd ahli pasukan dr budak hostel..(kenapa aku ja'at sgt nih?) eh...ada la seorg...sian kwn tu...dia ery ambil berdasarkan bakat dia....tetapi di asrama dia bukan budak bajet2 bagus, jd org mcm tu selalunya tak poyo....:P

hahaha ni kalau cikgu yg melatih tu tau ni...agaknya mesti dia kata patutlah dulu bebudak xde ramai sgt dr asrama..:), teringat yg mengajar latihan hoki tu cikgu azman...cikgu yg paling sempoi kat sekolah...selain sukan dia mengajar subjek sains, mengajar lam kelas ery juga..dtg pun ngn baju sukannyer..naik skuter...percaya atau tidak, aku ngn geng2 selalu g sorok motor dia kat belakang bilik makmal, tgh2 mengajar lam makmal terkebil2 dia tgk motor dia ada kat belakang bila dia terpandang diluar tingkap..hahaha..kesian cikgu mencari2 motor beliau..

maafkan sayer cikgu...nakalnyer lah waktu tu...tp cikgu azman bukan jns yg ambil hati..aku rs dia tau sebenrnya sp yg buat...sbb kdg2 kitaorg didenda tnpa sebab hahaha berlari2 dipadang selalunya kat bahagian byk lopak air...cikgu kijam haahaha...

sebelum bermain hoki di sekolah menengah aku dan seorg kwn baik ms main hoki dr sekolah rendah dulu dipanggil untuk mewakili negeri bawah 15thn, ms tu yg mengajar cikgu izwan, cikgu ni pun sempoi gak...biasalah cikgu sukan mana ada yg serius...kebanyakannyer jd feveret murid2..tetapi atas sbb2 tertentu aku terpaksa menolak tawaran tu...kwn tu pergi, tp itu rezeki dia kan...aku naik sekolah menengah tak sama dgn kwn tu jdnyer lebih selesa bermain hanya untuk sekolah sehingga daerah shj, tp kdg2 berjumpa gak sbb lawan antara sekolah dia dan sekolah aku, tp cara dia bermain aku lg respek la...masuk kan gol siap main solo lagi...stamina kuat walaupun dia sedikit berisi hehe berbanding aku yg kurus melidi waktu tu...mgkin bidang aku lebih ke arah yg ini..bukan sukan kot :D

ohoooo gini agaknyer meow2 bermain hoki :P

berbalik pd cerita, cikgu azman jenis mngajar tak serius, ada je lawak dia...kehadiran dia ke dalam kelas amat dinanti2kan..hehe...guru len pun ok cm entri kali ni cerita tentang dia...semoga dia sentiasa sihat bersama keluarga. Baru2 ni tgk kat fb sekolah, dia masih mengajar hoki lagi di sekolah lama ery...:)

apa2pun xkisahlah guru menjahit ke...guru sukan ke, guru tarian ke, guru memandu ke janji kerjanya mengajar...aku ucapkan Selamat Hari Guru...kerja guru bukan senang, nak mendidik anak murid lebih2 lg anak murid nakal mcm aku ni haaa hehehe...



erydcat:
saya syg cikgu sayer...:P

~alhamdulillah atam dh kuar wad~


Salam kwn2 meow,

alhamdulillah, tamtam ery semalam dh ery ambil dr vet, nmpak dh sihat cuma mulut bising2 komplen gamaknya...kencing pun dh ok..byk dan normal spt meow2 lain...

dari hari selasa lepas dia tgl kat sana, sepatutnya leh kuar hr jumaat lepas tapi sbb dia terlompat2 smpai tercabut jarum yg masukan air lam badan tu...aih tamtam, bikin pusing...doktor terpaksa bius bg ubat tidur kot lg sekali...kalau tak dia terkinja2, tp atam mmg gtu..kdg2 bila nak mandikan dia nampak je towel yg selalu ery lap dia tu, dia dh mengelitai terkinja2..takut sgt laaa...

semalam ery takleh tidur sbb dia mengeow2, seolah2 memberitahu dia sakit hari tu kena tgl kat vet...tian dia...byk komplen nyer..tp ms kat vet bunyi pun tak..takut doktor kot hehehe..

ms jenguk dia sementara doktor sibuk, sedih tgk dia...dhlah tak pernah kena kurungkan..tgk dia sakit terkurung rs sebak plak...kotor kaki tgn..doktor tak berani nak mandikan...selalunya kalau meow len diorg mandikan tapi ni lap2 je...sbb atam jenis lompat smpai cakar2 doktor..percaya doktor ckp sbb ery selalu kena gtu...dh phm dh perangai si atam..

tu yg sedih tgk comot je dia..kalau tak putih gebu je tgn tu..lg kena cukur bulu sket2 lg sedih tgk..xpelah untuk kebaikan tamtam...
tgklah gmbar ms nak ambil dia kat vet semalam...sedih je muka...tunjuk lah tu kenapa tgl dia lama2..bukan sengaja tp nak atam sihat je...

yg paling sayer terharu mungkin dh rezeki tamtam agaknyer...doktor bg free sebungkus makanan khas untuk meow yg sakit batu karang mcm atam ni...kata doktor tiap2 bulan leh ambil sebungkus kat klinik dia, alhamdulillah..walaupun berlainan bangsa tp kerana kasihkan haiwan bernama kucing ni semua itu bukan sebab tidak boleh bantu membantu...tanya byk kali kat doktor betul ke apa yg dia cakap, tp katanya kesian kat atam...takut sakitnyer berulang...

agaknyer atam dh ambil hati doktor ataupun sayer yg ambil hati dia auwwww hahahaha...:P

itu semua rezeki, kalau tak cukup maksudnyer sy kena beli sendiri tp yg pasti sebulan mmg sebungkus sy perlu ambil dr klinik, itu dh cukup besar bg sayer dah...itu sudah byk membantu dah...alhamdulillah....syukur sgt...

semoga klinik doktor yg rawat atam ni akan bertambah rezeki dan sekeluarga doktor juga...rasa nak peluk doktor tu kat ctu juga...tapi hanya leh kata terima kasih shj...:D

video kat bwh ni atam ngengada nak mengadu bwklah sayer balik dgn cepat...hihi..

video


erydcat:
kdg2 rezeki itu Tuhan turunkan dgn pelbagai cara,
selalunya kita kesiankan meow2 diluar sana, kali ni
Tuhan beri rezeki pd anak2 bulus sayer...
syukur...sy percaya semua tu, kalau kita bantu yg lain,
insyaAllah ada yg membantu kita dikemudian hari...

Monday, May 13, 2013

KAWAN 2: gengster meow di tepian Pantai..:P


Salam kwn2 meow
(='v'=)
 

terlihat seekor meow jantan yg berbadan sasa...:) , 
bila tgk dia tau yg dia sentiasa dpt makan dikawasan ni...


melihat gelagat beliau ni, geli hati juga...entah hape yg difikirkan gamaknya...

tak kisah dgn manusia2 yg ada, beliau ni dalam dunia beliau sendiri...

ada je benda yg gerak2 di cuit2, sampaikan lubang pun nak di tgk2...hehehe..

tgk dia sempoi dan bersahaja melawat kawasan..

harap2 dia bahagia dgn cara dia sendiri...:D


erydcat:
sy belajar sesuatu disitu...
biarlah hidup sederhana,
janji bahagia..:D

Wednesday, May 8, 2013

~ cepat sihat atam... ~


Salam kwn2 meow,


****************************************************************
atam xsihat...pelik dgr dia jerit2..ingatkan kenapa, rupanya dia xboleh kencing...selalu atamlah paling aktif dlm rumah...berlari2 kejar bie lik keje...semata2 nak di gosok2 kepala...walaupun dia aktif dan ske bt hal sendiri berbanding yg len tapi dia amat manja dgn ery sbnrnya...

selama jaga atam dia baik2 shj...baru inilah sakitnye teruk...sedih tgk dia diam je, sampai jalan pun mengigil2 menahan sakit...xsbr tgu esok pg untuk hntar dia pergi vet...

sampai di vet. doc kata pundi dia dah keras, dah tersumbat memang kena tahan 3 4 hari, tapi doktor bg 2 pilihan...1> pihak vet bt kerja semalamam esok pg cabut tiub dh boleh bwk pulang..tp ery kena pantau sbb takut tersumbat balik saluran kencing dia...2> pihak vet nak masuk tiub dan sbgnya pantau smpai 4 5 hari...smpai kencingnyer jernih semula baru leh balik...

demi kesihatan atam dan diri sndiri yg asyik malam je baru balik, ambil keputusan pilih cara yg kedua...sbb atam bukan sakit demam2 biasa...

semalam doc call bgtau keadaan atam..skang ni kuar air kencing mcm biasa sbb masuk kan tiub...tp kena pantau lah...masuk air lagi...sedih je bile mengenangkan kesakitan yg atam tanggung...tian atam bie..kencingnyer belum jernih masih bercampur darah lagi...

duit boleh di cari..tapi atam yg sihat aktif bukan boleh ditukar ganti...takpelah...janji atam sihat..leh main2 dgn bie semula bila dh sihat ya...

bie tau atam kuat...cepat sembuh ye sayang..


erydcat:
rindu kat atam sgt2...
 

Copyright © eRy D cAt. Template created by Volverene from Templates Block
lasik surgery new york and cpa website solutions
WP theme by WP Themes Expert