Pages

Monday, May 21, 2012

Bersyair bagai...


Definisi
Syair ialah jenis puisi melayu lama yang berangkap dan setiap rangkapnya mengandung 4 baris ayat yang kesemuanya membawa makna isi dan maksud.  Keempat-empat baris itu  pula berirama sama.
Syair sering membawa makna isi yang berhubung dengan kias ibarat. Sindiran , nasihat, pengajaran, agama dan juga berasakan sejarah atau dongeng. 

salam kwn2 meow
(='v'=)

di malam yg dingin tetiba terdgr suara mendayu2...
tiap2 malam mcm ni la met...ske la dia lepak lam tmpat tido acham..smpai acham duk luar cage tertido2 tgu dia kuar dr ctu...xpadan ngn besar...sibuk lah dengki ngan si acham tu...smpai tido ats lantai acham..sian...kemungkinan besar memet membalas dendam terhadap acham yg memasang perangkap yg menggunakan tali hari tu kot...aih ngn budak kecik pun xmo beralah...

erydcat:
mengada dh dpt tido
ngan bie ats tilam 
masih lg nak ganggu org lain..

12 comments:

~mrs azmi~ said...

lor.. mati2 ingatkan memet kene kurung

joijoi80 said...

pandai ye mereka tidur tempat masing2.. anak2 joijoi kalo tido bersepah2

m4rilyn said...

oi Met..ngan budak pun berdendam ke? tak machooo la bak kata Misty

=*_*=Phat Cat with Phat Lady said...

baru nak tanye ngape dia kne kurung..
rupanya saja2 mengurungkan diri..
hahahah

meowwmania said...

adoii memet org tak suka dikurung dia pulak disebaliknya hahaha...

UniMeOw said...

pelik?!slalu kucg xske kne kurung..haha

memet mmg unik...cyg memet!

¤(`×[¤MyA¤]×´)¤ said...

Hahahah

ery D cat said...

Mrs azmi: hihihi memet kalau cari xjmpa..carilah dia kat tmpat tido acham ni..ada lah dia berdengkur2 tido

jojoi: mgkin ery dh ajar dr kecik titon kat satu2 tempat kot...sbb tu mereka dh tau port msg2...:)

marie: ala bro misty...wa sj je nak rs..boring tido ats tilam...asyik kena hempap je hahaha

PCPL: hobi terbaru..xpun dengki ngn budak kecik tu..

MM: ntah la dia MM..sesaja je nak rs kot..hihi

UNIMEOW: memet tu xdpt diduga perangai dia...gtulah..mood berubah2..haha..

MYA: aku tau ko gelak smbil makan papaya kan..kan..:P

NoRHaNa CorNER said...

igt sakit kene kurung..rupanya saje2 je hehehe

ery D cat said...

NC: hehe memet kan mcm2..:P

Mahmud & Siti Zarina said...

comelnye memet.. sy ade sebijik pattern corak die.. nama die kuning.. dulu kuning ada seko lagi adik bradik tp dah mati.. warna dia pon same dgn kucing yg ada warna kelabu pudar2 tu.. mereka pun adik bradik ke?

ery D cat said...

Mahmud: terima kasih sudi singgah..memet dan warna kelabu pudar tu laki bini hihihi...yg lain ni anak2 dia..tp yg kecik2 tu anak2 kucing yg sy fosterkan sementara cari tuan baru..:)

Post a Comment

 

Copyright © eRy D cAt. Template created by Volverene from Templates Block
lasik surgery new york and cpa website solutions
WP theme by WP Themes Expert