Pages

Thursday, April 18, 2013

~jd budak baik tau...~




Salam kwn2 meow
(=’v’=)

Skang ni bila baca paper je pepagi mcm2 cerita yg ada…terutamanya cerita budak lari dr rumah…bercerita pasal lari dr rumah ni ery ada pengalaman..ehh..ehhh bukan ery yg lari dr rumah…bukan…jgn slh anggap..ery lari pun xlarat…hehehe…:P.
 
Ms muda belia dulu cari makan merantau2 ke negeri org…Bandar ni tatak Gthans kwn blog pun tau sbb itu arah ke kampung halamanya…kwsn perumahan 2 tgkat tu syarikat tmpat ery bekerja sewa untuk pekerjanya. Jadilah hostel merangkap rumah berjimba2…hekhekhek..

hepynya sayerrrr....:P
Org muda, waktu tu hp yg canggih pun hp Motorola yg besar gabak tu..jd korang tau lah tahun bila tu…kalau kat kl Times square pun xbina lagi hehe…kitorg punya keseronokan g ramai2 berjalan kaki makan nasi lemak kat benteng… benteng tu panggilan untuk gerai2 kat tepi jalanraya besar depan perumhan tu..rindu plak waktu tu..yelah skang ni jmpa member je duk sibuk ber fb bagai dgn hp kat meja kedai mamak..myampah plak aku…tipon ajak lepak makan tp dia duk sibuk ngn hp..haa g lah makan roti canai ngn hp tu xpyh ajak aku ni…xpun cecah je hp tu ngn kuah dal hohoho (tlg jgn terasa yer kenkwn hehe)


Ms tu dah lewat sgt…ada la lam kul 12 mlm lebih…aku dh smpai bilik, bebudak lain ada yg duk lepak2 kat bwh lagi…dan ada yg berkapel2 tu msh xmuncul2 lg smpai hostel…biasalah tu kan…mereka dgn dunia mereka…hihi…tetiba aku tdgr suara member aku Shah (dia gagap) bersuara tgi sket kat depan rumah..’’ aih shah ni smpai nak masuk lam hostel ke hntar yati? ‘’ aku kuar bilik g ke balkoni. Panjang balkoni yg dibuat semula tu sama dgn garaj kereta kat bwh..selalu gak lah aku skodeng member2 dating kat depan pintu pagar hahahah waktu tu..skang xdelah aku buat g…:P

Aku tgk ada 2 org budak perempuan aku agak umur lam 12 atau 13 thn, berbaju kurung..bwk beg galas kecik je…spt kebingungan…yati pun duk bebel2…suruh budak perempuan tu masuk rumah…dgn sikap bzbody aku pun turun…

Ms aku turun nmpak bdk perempuan 2org tu terus meluru masuk bilik kat fatin, ketua hostel ktorg..aku g tnya yati..kata yati budak2 tu dia ngn shah jumpa depan mini market berdepan sekolah berdekatan ms balik td…pelik sbb dh lewat sgt bt apa kat ctu..jd diorg ajak dtg hostel..esok lik la kan…bila diorg tnya xmau jwb dr td bebudak tu diam..entah bisu entah sj je tak mau ckp…

Aku tdgr lah kak fatin dan akak2 len bebel2 kat bebudak tu…erm..budak2 ni xleh di bebel2..lg korang bebel..lg lah bt hal..bg aku la..org len aku tak tau..sbb aku tak suka org membebel..dan g 1 aku tak ske org muncung…yg leh di ikat tu..

Aku amek bungkusan kacang, td member aku siti beli..aku amek je..aku kan gangster..diorg mn leh mrh..hahaha takdelah..diorg xkisah kongsi2 makan ni..aku masuk bilik kak fatin tgk bebudak 2 org tu ngh duduk kat lantai smbil tunduk2 xmau angkat muka…tgk kak fatin duk bebel2..(ketua hostel mmg kuat membebel)

Smbil mkn kacang aku duk depan bebudak tu..kak fatin keluar aku tutup pintu..aku tnya sorang2 semua diam je…erm…kena ubah strategi ni…lalu aku pun berceritalh kisah hidup aku, cewah! Nak mendekati seorg yg kecewa, anda kena jd org yg pnh terkiciwa…hikhikhik..

Cerita punya cerita aku nmpak bebudak tu bila aku tnya menganguk..oh ada respon..menjadi gak idea aku ni..tp kacang tetap aku makan…

Lama kelamaan aku tgk bebudak tu angkat muka tgk aku…lega rasanya dpt pujuk ni…aku ajak keluar bilik..aku tgk semua org xde…korang tau member2 aku g mna? Diorg dok pakat reramai duk depan pagar hostel tgu aku pujuk bebudak tu..la hai…bukan nak tlg…ceh! Tp bgs diorg ni jns ambil berat walaupun usia muda waktu tu 18 hingga 21thn…siap bwk lik bebudak ni tidur hostel dr duk kat luar takut2 di culik dek org jht…

hoi! hoi! nak culik ke?
Cerita aku bersmbung lagi sehinggakan ada waktu ketikanya mereka menangis…aik…cerita sedih ke aku cite ni? Hehe…lepas tu kali pertama aku dgr suara budak tu..bila aku tnya lg..cuba cerita kenapa duk kat mini market tu?

Ktorg lari dari rumah…

Terbeliak bijik mata aku ni..aku ni jahat gak tp nak melarikan diri dr rumah tu tak pernah terlintas…lari setempat tu byk kali la hahaha…pelan2 cuba tnya pasal apa…korang tau sal apa? Rupanya tak puas hati, mak ayah dok sibuk la puji kakak2 beliau…tp beliau2 ni tak dipedulikan..alahai dik…benda kecik je tu…

never say no...ngeeee

Cerita bersmbung lagi..sampai ms dh hbs aku tnya duk mana, aku minta no tel..memula susah gak diorg nak bg last2 bg gak…dkt2 kul 2 tu aku call bapak sedara dia…sbb rumah parent dia xde telifon…aku pun cuba cakap pelan2…bapak sedara nak mrh dah..aik, aku call bgtau anak buah ko kat sini ko nak dtg pukul2 diorg plak…dgr je bapak sedara nak dtg bebudak tu aku nmpak takut trs masuk bilik kak fatin balik..
 
gaduh2 juga tp hati musti baik tauu..:)
Aku tetiba risau..takut dipukul2 nyer bebudak ni krn melarikan diri dr rumah…aku keluar lepak sekali ngn member tp rumah kunci..takut2 bebudak tu lari dr hostel aku plak..

Tak lama pas tu bapak sedara diorg ngn mak ayah diorg dtg…nmpak bapa sedaranya angin 1 badan tp mak dia dah start menangis2..erm cedih plak aku tgk mak ayah diorg dh berumur sgt dh…mgkin bebudak ni anak bongsu kot…cepat terasa hati..

Aku ckp kat bpk sedara tu jgn mrh2 kat cni, kat rumah nak mrh pun mrh la..kat cni malu bebudak tu nanti depan ktorg…lalu aku pgl diorg keluar, memula tkt tapi keluar gak masuk lam kereta…mak diorg dah nangis2 dah bersalaman ngn aku dan ucap terima kasih byk2..xpela mokcik..len kali jgn beza2kan anak tau..(itu lam hati je lah..hehe)

dah jom balik..xmo lari2 dr rumah g tau...

ms nak gerak lik tu aku bisik kat bebudak tu..’jadi anak yg baik tau…janji jgn buat lagi..’ sambil jari kelingking aku pautkan ngn jari kelingking bebudak tu..eh betul ke? Aku tak tau nak guna ayat apa…paut kot hehehe…asal korang phm udah ler..

makan lagi bagus dr lari dr rumah...

Ms tu umur aku 19..beliau2 tu umur 13thn skang dh tentu2 beliau2 tu dh berumur 27thn…mgkin dah berkahwin dan ada anak2..harap2 mereka berjaya dan berjaya mengajar anak2 beliau supaya jd anak yg baik2…:D
 
yolah...:P

Erydcat:
Menjadi cerita aku tu..:

7 comments:

UniMeOw said...

ramainya panda!!comeyyy :D

hmmm cian bebudak...sikap parents yang suka banding2 tu memang nmpk kecik je bagi kita.tp 2 isu besar bg dyorang..

biasa la umur2 tu,akal pon pendek lagi..hik3..

http://wonderfurrworld.blogspot.com/ said...

ade pengalaman ngan kawan yg dibeza2 kan oleh mak bapak sendiri. kesian sangat!!

nak idup terpaksa berdikari,,mak bapak x pernah beli barang utk dia, x macam adik beradik yg lain..

berkat doa & kesabaran dia..alhamdulillah..sekarang dah lali... iman dia kuat.. klu budak lain, kot2nyer dah ikut jantan or hanyut dlm hidup..nauzubillah...

ery D cat said...

unimeow: tp bg ery budak kecik kalau dh pandai lari dr rumah..kes berat dh tu...ats alasan yg kecil...

wfw: kesian jg kalau dh melampau2 tahap perbezaan parent trhadap kwn wfw tu..tp ada sbb Tuhan uji dia mcm tu mgkin nak dia jd kuat dan berjaya jika tidak mgkin dia masih budak manja lg...tp mgkin ery tak tulis sepenuhnya kan..diantara alasan2 dia kata parent bezakan diorg ialah bila kakak dia g rumah member (kakak dia umur 19thn) boleh tp dia nak g tidur rumah kwn tak boleh...bg ery lah dia msh budak sgt mgkin parent dia syg kat dia sgt sbb diorg tu bongsu, jd tak lepas sesuka hati ke rumah org...mgkin budak2 tu xnmpak sebab apa parent dia mrh gtu..kdg2 parent ni terlupa dah syg sgt smpai mengongkong..tp bg ery dgn alasan2 yg len dia cakap sbb apa dia lari dr rumah tu, bg ery benda kecik je..kat tmpat dia felda..mgkin mak ayah risau dia g luar felda tidur rumah kwn seusia begitu kan.tp kalau mcm cerita WFW ni dh melampau kot..sbb semua dia kena cari sndiri...kesian

Lara sushi said...

kite pun same ery...lari setempat je la larat..nak lari selalu semput..kiki..

moga mereka baik2..pastu boleh la buat kat anak memasing cam ery buat gak..'paut jari kelingking masing2 dan cakap jadi anak yang baik tau..janji jangan buat lagi'

=)

ery D cat said...

lara sushi: hahahhaa kdg2 ery nak bt kata memet pehtu terpikir eh memet ada kuku panjang hehehe tercangkut pula hehehe...iye jgk kan mn tau kot2 diorg bt gtu teringat kisah2 lama yg ery bt tu..hehehe..sekurang2nya mereka belajar dr kesilapan, ery percaya mereka tak akan membeza2kan anak sbb mereka pernah terkena...:)

Iela Lullaby said...

errr...cik iela pnh ler mrase bt pangai cmtu...bkali2 jgk laaa...dlu Cik iela ni nkal..hahaha tp zaman muda2 kan..( ;p ) heheh

ery D cat said...

iela: entah2 cik iela kot hahahhaha :P

Post a Comment

 

Copyright © eRy D cAt. Template created by Volverene from Templates Block
lasik surgery new york and cpa website solutions
WP theme by WP Themes Expert