Pages

Thursday, November 8, 2012

~ Maafkan B ~


Salam kawan2 meow...
dah agak lama tak hapdet entri baru...bukan malas nak taip...tapi kerana kesibukan keje yang kdg2 mencuri masa dan jiwa raga ahak! hehehehe...

biasalah keje mn2 pun banyak kan...entri kali ni nak bercerita tntang si Puteh...mak si Nini, Ari, Nano dan Apin...dia bunting g dan dh beranak 6 atau 8 ekor anaknya bulan lepas kot..aih lama sgt smpai tersimpan je gmbar...
ni la tmpat dia beranak..betul2 sudut tepi bangunan...kat celah2 paip air...aku pun turut serta tertongeng2 mencari, manyaknya anak ko Puteh...ni pun aku tak tau...biasalah kat tmpat keje ni kalau ada kucing beranak ke hape ke aku adalah org pertama diorg akan dtg report...erm...mgkin bila terpikir meow..terus terbayangkan wajahku yg 'gebu' ni kot hakhakhakhak...gebu! ceh!

aku hnya perhatikan si Puteh menjaga anak2 dia...kalau boleh tak mahu jd macam si Nini, Ari, Nano dan Apin smpai xleh bukak mata...dia bt derk je ngn anak dia..tp anak yg kali ni alhamdulillah Puteh sntiasa menjaga...phm2 lah xsemua tmpat org akan terima kehadiran stray cat ni...jd Puteh sntiasa je dekat anak2 dia...bgs si ibu...:D tu yg bt bie syg...

selang beberapa mgu kot aku tgk dh tak ada kat ctu..dia bwk pindah anak dia bawah mesin yg sama tmpat Yatimah beranak dulu...hbs satu badan minyak2 si Puteh ni, tp xpe asalkan semua baik2 walaupun ada sekor tergelek dgn paper roll hr tu...Puteh trs bwk lari anak dia..erm...dh besar sket dia bwk anak dia pindah ke gerai makan cina depan tmpat aku keje ni...kehadiran Puteh dan anak2 jd penyeri kat gerai Ah Meng...adik dia dan anak sedara dia selalu dgt semata2 nak bermain2 ngn anak2 Puteh termasuk Auntie gerai sebelah...tolong pegang sbb diorg nak amek gmbar...seronok tgk keadaan tu dari jauh aku nmpak dh ada kesedaran dh diorg ni...
ni lah tmpat persembunyian anak2 puteh...bgs Ah Meng dia tau musim ujan dia siap sandarkan papan bila dia dh tutup kedai...gmbar kat ats ni dia alihkan dh papan tu sbb waktu siang..so sikecil2 ni dgn sesuka hati berlari2an dlm gerai...smpai aku tgk pekerja si Ah Meng terkengkang2 nak lap meja takut terpijak si kecil2 ni hahahahaa lawak betul...

sebelum2 ni nampak meow semua jirus2 air...tp skang mereka dh buka mata...aku pun xdelah nak sibuk2 kan diri sgt tp bg makan masih lagi...berkongsi rezeki...lg satu ada akak guard kat cni pun baru je keje aku tgk dia pun turut bagi makan kat meow2 kat cni...Alhamdulillah rezeki stray cat kat cni...aku suka...ramai terima mereka...akak guard tu pun ngn member dia duk serumah ngn 15 ekor kucing..kwn dia pun sepanjang jalan g atau lik keje mmg aktif beri makan kat stray cat ni..mudah2an rezeki mereka sntiasa ada...termasuklah si Pacai, Katik dan yg lain2....

adalah 2 3 ekor kucing baru...entah dtg sndiri atau org buang kat cni sbb aku tgk bersih je..tp xpelah dh rezeki kamu kat cni...haa makan ler sesama..jgn gaduh2...

anak Puteh ni hanya tgl 5 ekor...3 putih, sekor belang2 perang dan sekor lagi hitam putih...mgkin yg len tu dh xde...xpnjang umur agaknya...

gmbr ats 2 putih sekor perang...
gmbar ni plak itam putih tu ngn putih ketiga...

ok..ni gmbar isnin lepas....msh 5 ekor sejak bulan lepas...

pg rabu 7hb 11 aku nmpak tgl 4 ekor je..sekor putih xde...ingatkan sikecil2 ni ske mnyorok2...mmg ske la dia duk bwh kete aku ngn kete sebelah2 ni...ms tu xterpikir lg...ptg tu teman kwn jap nak g chow kit, tp singgah ke Maybank depan jalan genting klang tu...aku perasan akak guard tu pegang sekor je yg kaler putih ms tu dh start hujan...start enjin alih kete sbb member nak park kete kat ctu...jd agak lama la kalau ada sikecil2 ni kat bwh kete aku...tapi smpai je kat depan Maybank tu aku tgu lam kete...smbil2 tgu tgk ler member kat dlm bank...tetiba ternampak si kaler perang belang2 ni...
keluar dr bwh kete betul2 depan bank tu..'eh...mcm kenal la anak kucing ni' suh member amek trs bwk ke chow kit..punyalah risau...leh dia duk diam2 kat bwh kete aku...trs terpikir mgkin yg lain2 pun turut sm mcm dia..aku dh tgk2 kat bhgian enjin mmg xde..yg aku terpikir ntah2 sebelum aku kuar td kete2 lain yg dh lik keje tu terbawa mereka2 ni...

rasa bersalah...sedih kalau betul org amek bela xbgtau xpelah...mgkin rezeki mereka dpt rumah baru...tp kalau betul lah si kecil2 ni duk lam enjin mcm si BULAT ni (nama dia) sedih sgt..takut2 dia turun kat tgh2 jalan...aduh...rasa sedih dan bersalah...musim2 hujan mmg lah anak2 kucing ske duk kat bhgian bwh kete ni..tp si BULAT ni mmg bt hal...

tp dia ske jalan2..smbil tgk air hujan titis2 kat tingkap kete...aku bwk lik opis semula..member dh balik...dia leh terkinja2 kejar2 aku..seolah2 seronok berjalan td...adehla..

kebetulan tmpat aku selalu g basuh kete ada seorg abg tu mmg dia nak anak kucing, anak dia dan isteri dia nak..tp nak jantan..mslhnya mereka ni lum putus susu lagi..akak guard tu pun risau..tp dia nak bwk lik si Bulat ni..jd skang anak Puteh hnya tgl 2...
ni gmbar pg td..tgh b1st ler ni...erm...aih kenapalah ske sgt duk kat enjin wahai beliau2 ni...bt bie risau je...tgl lah si Bulat (betina) dan putih(jantan) ni...tgk telinga dia belah kanan tu..itu ms kecik kena geget tikus...kesian...
mak nyer si Puteh nmpak makin rapat ngn anak2..tak berengang pun...mgkin dia tau anak2 dia yg lain xde...smpai kan setiap kali lik keje selalu berdoa dlm hati tunjuk lah kalau betul si kecil2 ni dh tak ada atau turun kat mana2 di tepi jalan...erm..rs berslh sgt...
dh kenyang...rilek jap...erm...len kali jgn bt mcm ni lagi tau...tntang adik2 yg lain tu bie doa yg baik2 shj..


erydcat:
maafkan bie yer...
rs berslh sgt..sbb bie tak
mampu bt apa2...


5 comments:

meowwmania said...

mcm tulah nasib kucing2 stray nih...mmg sedih sgt

kita bantu lah semampu kita, semoga mereka sntiasa dilindungi dan dijauhkan dr bahaya, amin..

Iela Lullaby said...

Tula..kdg2 prasaan bersalah tu smpai terbwa2..
tp nk bt cmne kita hnya mmpu mnolong stkt yg kite mmpu...cme dpt doakan mreke sntisa sihat2 dan dijauhkn dr sebrg bahaya dunia luar nie...

Lara sushi said...

betul..nasib stray cat ni betul2 membuatkan kite sedar & sedih..sbb tu depan ofis kte dh letak bekas mknan & air. tp manusia pulak yg suke mncurik bekas mknn yg murah tu..skali dua xpe.kalo dh byak kali bkn ke xde kesedaran sivik cmtu?kesian stray cat yg selalu dtg..kena beli kn bekas lain..kalo kte ade kt ofis xpela..kalo ofis ttup,camne deme nk makan kn?huhu

=*_*=Phat Cat with Phat Lady said...

alahai..comel2 dorg..
kalo ler ade orang bela, bg makan cukup, kasih sayang & perhatian..sure bulu makin lawa, badan makin gemuk & dorg makin sihat..

tp tu la..kdg2 kita terbatas.. nak tgk jer, rasa bersalah.. nak ambik, tak termampu dek poket & masa. Nak jaga dorg kne ade komitmen seumur hidup. Kita cuma mampu doakan dorg ni sihat walafiat & selamat hendaknya. Insyaallah..

UniMeOw said...

ciannn...huuu

Post a Comment

 

Copyright © eRy D cAt. Template created by Volverene from Templates Block
lasik surgery new york and cpa website solutions
WP theme by WP Themes Expert